2016-06-09 14:19:09

12. stručni skup Međužupanijskog stručnog vijeća nastavnika strojarske skupine nastavnih predmeta

12. stručni skup Međužupanijskog stručnog vijeća nastavnika strojarske skupine nastavnih predmeta Bjelovarsko – bilogorske i Virovitičko – podravske županije održan je 8. lipnja 2016. godine u Tehničkoj školi Bjelovar.

„Poduzetničke kompetencije u kurikularnim promjenama„ izložio je Ernest Balta, prof. savjetnik iz Industrijsko – obrtničke škole Slatina. Izlaganje je obuhvatilo definiranje pojma poduzetništva (planiranje, ostvarivanje ideja, neizvjesnost, financijski rizik, eksperimentiranje, traganje, istraživanje, osobno zadovoljstvo, neovisnost ...), motive poduzetnika (uživati u statusu vlasnika, zaposliti članove obitelji, ne vezati se za radno vrijeme, putovati, biti svoj vlastiti šef, izbjeći ograničenja u napredovanju zbog dobi, spola, nedostatka formalne izobrazbe, raditi kod svoje kuće, raditi baš ono što želite, iskoristiti svoj talent do maksimuma, steći osjećaj osobne vrijednosti ...), razvijanje vještina (verbalna komunikacija, neverbalna komunikacija,  vještine slušanja, pregovaranje, rješavanje problema, odlučivanje, asertivnost ...) te vještine prezentacije osobnih ideja i proizvoda (usluga). Na konkretnom primjeru istraživačkog rada u učeničkoj zadruzi, objasnio je kako se može  motivirati učenike na istraživanje, pobuditi njihovu znatiželju i istraživački duh, uočavati bitne momente (npr. ponuda i potražnja nekog proizvoda, kvaliteta proizvoda, ekonomičnost…), učiti ih pravilnoj metodologiji istraživačkog rada, razvijati govorničke i predstavljačke vještine prezentiranjem svog uratka, razvijati kod učenika sposobnost rada u timu, pisano, usmeno i grafičko oblikovanje razvoja novih proizvoda, usluga i zadruge te prezentiranje i „prodavanje“ proizvoda. Nakon izlaganja, provedena je diskusija o mogućnostima  razvijanja i primjene poduzetničkih kompetencija u strojarskim nastavnim programima.     

„Položaj i uloga nastave strojarstva u kurikularnim promjenama„  prezentirao je Ranko Čučković, prof. mentor u Industrijsko – obrtničkoj školi Slatina. Izlaganje je obuhvatilo analizu prijedloga  „Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje„. Nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje je dokument kojim se određuje svrha, vrijednosti, ciljevi, sadržaji, procesi učenja i poučavanja, organizacija i načini vrednovanja učeničkih postignuća, kompetencija i kvalifikacija u sustavu strukovnog obrazovanja Republike Hrvatske. To je temelj za izradu sektorskih, kvalifikacijskih i predmetnih kurikuluma. Međutim, iako je usvojena Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije te Program razvoja strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, a o Nacionalnom kurikulumu za strukovno obrazovanje se još raspravlja, sektorski i predmetni kurikulumi za strojarske nastavne predmete nisu se počeli izrađivati. To će onemogućiti uvođenje nužnih promjena u strukovnom obrazovanju u planiranim rokovima. Proces učenja i poučavanja zahtijeva i adekvatne materijalne uvjete kao što su  opremljene učionice, praktikumi, vježbaonice, radionice, te sredstva i pomagala potrebna za stjecanje kompetencija za određenu kvalifikaciju. Ako nisu planirana odgovarajuća ulaganja u opremu, nije jasno kako će se planirani kurikulumi realizirati?

Istaknuto je i pitanje učenja na temelju rada (praktične nastave). Ono mora biti kvalitetno planirano, programirano i realizirano, a nije jasno kako i tko će to moći, u ovim uvjetima, ostvariti. Stručnost, dignitet i permanentno usavršavanje nastavnika, nužan su uvjet provedbe promjena i kvalitetnog profesionalnog odgoja i obrazovanja. Potaknuto je i pitanje definiranja mreže škola oko kojeg se već godinama obilazi, ali nikakvo rješenje se ne predlaže. Nakon izlaganja, provedena je rasprava i postavljena su  mnogobrojna pitanja na koja, za sada, nema adekvatnog odgovora. U strukovne srednje škole upisuje se 70% učenika i zbog toga treba posvetiti veliku pažnju planiranju i ostvarivanju njihova odgoja i obrazovanja kako bi bili sposobni, nakon završetka strukovnog obrazovanja, uključiti se u proces rada, ali i nastaviti svoje obrazovanje na sveučilištima i veleučilištima.

 

Voditelj MŽSV :

Josip Miota, prof. savjetnik


Tehnička škola Bjelovar